Šī lapa ir lapas paraugs. Vietnes saturs ir novecojis, un kalpo tikai kā paraugs!

Informējam, šī vietne izmanto sīkdatnes (cookies)
Mēs to darām, lai padarītu mājaslapas apmeklējumu Jums pēc iespējas patīkamāku.

  lapas karte
Engish Русский
�urn?ls
LKA Kvalitāte
 


 
Iespaidi no 51. EOQ kongresa Pr?g?

LKA prezidentes Antras Trukš?nes raksts par iespaidiem EOQ 51. kongres?.

Raksts public?ts žurn?la "Kvalit?te" 2007. gada Nr. 4


Kvalit?tes vad?bas jaun? loma 21. gadsimt? -

pasaules „kvalit?tes sabiedr?bas” darba k?rt?bas centr?lais jaut?jums

 

Iespaidi no EOQ 51. kongresa Pr?g?

 

Antra Trukš?ne,

Latvijas Kvalit?tes asoci?cijas prezidente,

“cenuklubs.lv” SIA valdes priekšs?d?t?ja

 

K?p?c kvalit?tes vad?bas loma 21. gadsimt? main?s? Tehnolo?iju, IT un komunik?ciju att?st?ba ir padar?jušas konkurenci ?steni glob?lu. Robežas starp valst?m, re?ioniem un pat kontinentiem t? pa ?stam past?v vairs tikai kart?. To pier?da ar? ar katru gadu strauji augoš? Eiropas kvalit?tes kongresa ?eogr?fija – p?ri par 40 valst?m šogad. Bez Eiropas ar? kaimi?i – Krievija, Ukraina, Turcija, Gruzija, vair?kas ?frikas valstis, ASV, Kan?da, Braz?lija, Saauda Ar?bija, ??ipte, Ir?na, Indija, ??na, Dienvidkoreja, Jap?na - t?da šogad bija valstu p?rst?vniec?ba ?ehij?, Pr?g?, kur notika p?c skaita jau 51. Eiropas Kvalit?tes organiz?cijas kongress. Tas ir aptverto t?mu zi?? plaš?kais gada notikums Eirop?. 12 paral?l?s sesij?s bija iesp?ja piedal?ties diskusij?s par:

-         kvalit?ti projektu vad?b?,

-         kvalit?ti izgl?t?b?,

-         kvalit?ti vesel?bas apr?p? un farm?cij?,

-         kvalit?ti publiskaj? sektor? un pieredzi CAF mode?a izmantošan?,

-         izaicin?jumiem n?kotnes sabiedr?bai telekomunik?cij?s un IT,

-         ilgsp?j?gu ražošanas att?st?bu,

-         kvalit?ti un droš?bu p?rtikas ??d?,

-         ce?u uz izcil?bu auto industrij?,

-         kvalit?tes sist?mu sertifik?cijas uzticam?bu un kvalit?ti akredit?cijas proces? ,

-         jaunaj?m vad?bas sist?m?m un cit?m interesant?m t?m?m.

Plen?rs?d?s uzst?j?s t?di vis? pasaul? atz?ti kvalit?tes profesion??i un daudzu gr?matu autori k? Shoji Shiba, Tito Conti un daudzi citi. Kongresa ietvaros notika ar? Starptautisk?s Kvalit?tes akad?mijas (IAQ) simpozijs, atv?rts visiem interesentiem. Lieliska iesp?ja p?ris dien?s koncentr?t? veid? uzzin?t visu jaun?ko.

 

Bet tagad dažas domas par b?tisk?kajiem kvalit?tes vad?bas uzdevumiem un aspektiem 21. gadsimt?.

 

Kas ir tas, ko v?lamies sasniegt, s?kot sav? uz??mum? ieviest kvalit?tes vad?bas programmu? Tas ir past?v?gi kvalitat?vs (stabils, ieinteres?to pušu pras?bas apmierinošs un uz konkurentu fona atz?stams) sniegums it vis?, ko uz??mums vai organiz?cija dara. T? ir biznesa rezult?tu vad?bas sist?ma, kuras sp?kos b?tu vienl?dz labi veikt savas funkcijas visos tr?s Džurana (Juran) trilo?ijas l?me?os:

-         kvalit?tes nodrošin?šan?, g?stot p?rliec?bu, ka mums izvirz?t?s pras?bas tiks nevainojami izpild?tas,

-         kvalit?tes kontrol?, sniedzot zin?šanas par pras?bu izpildes l?meni jau faktiski notikušos dar?jumos ar klientiem un cit?m ieinteres?taj?m pus?m,

-         kvalit?tes uzlabošan?, nodrošinot sp?ju izpild?t saist?bas aizvien lab?k.

Biznesa rezult?tiem ir virkne aspektu, gan ?r?ji, gan iekš?ji (klienti un tirgus, finansi?lais sniegums, produktu atbilst?ba, procesu un projektu efektivit?te, darbinieku izpild?jums), un tiem visiem ir ier?d?ma pien?c?ga vieta m?su vad?bas sist?m?. T? NAV kvalit?tes vad?bas sist?ma standartu izpratn?, kas pamat? koncentr?jas uz Džurana trilo?ijas pirmo l?meni un skar uz??muma operat?vo darb?bu, bet gan biznesa vad?bas sist?ma, kur? iestr?d?tas ar? metodes strat??isk?s vad?bas nodrošin?šanai, uzl?kojot organiz?ciju k? vienotu veselumu, un ?pašu uzman?bu piev?ršot t?s konkur?tsp?jai n?kotn?. Operat?v?s un strat??isk?s vad?bas m?r?i ir b?tiski daž?di, un tos nevar sasniegt ar vien?m un t?m paš?m metod?m, piem?ram, pieg?d?t?ju nov?rt?šanu, procesu m?r?jumiem un iekš?jiem kvalit?tes auditiem.

Citiem v?rdiem sakot, konferenc? gana ska?i izskan?ja atg?din?jumi par to, ka kvalit?tes vad?ba organiz?cij? nevar b?t nekas cits, k? t?s vad?t?ju apzin?tu un m?r?tiec?gu darb?bu kopums ieinteres?to pušu pras?bu apmierin?šanai. Visos citos gad?jumos par kvalit?tes vad?bu run?t nav pamata. No savas puses grib?tu piebilst, ka šeit nav runa par „kvalit?tes vad?t?jiem, kuri r?p?gi un no sirds rušina uz??muma kvalit?tes d?rzi?u” un „neapt?stajiem vai neinteres?tajiem vad?t?jiem, kuri neizprot kvalit?tes vad?bas sist?mas noz?m?bu”. Viena pagale nekad nedeg. Ja starp uz??muma vad?t?ju un kvalit?tes vad?t?ju vien? vai otr? virzien? izskan š?da veida p?rmetumi, vaina ir komunik?cij?. Puses, ac?m redzot, run? daž?d?s valod?s, un, nesapratuš?s, katra pa savam c?n?s par viena un t? paša m?r?a sasniegšanu, pie š?da scen?rija neizb?gami trauc?jot viena otrai. Attiec?b?s starp biznesa vad?t?ju un kvalit?tes vad?t?ju pirmais ir pas?t?t?js (un vi?a, t?pat k? klientu, v?lmes ir pamat?gi izzin?mas!), bet otrs – eksperts, metodolo?ijas p?rzin?t?js un operat?v? atbalsta sniedz?js vad?t?ja centienu piepild?šan?. Rezult?ts pan?kams vien?gi cieš? sadarb?b?.

K? divas redzam?k?s tendences vad?bas kvalit?tes lauk? pasaul? tika izceltas:

-         integr?cija (efekt?vu un rezultat?vu kvalit?tes principu un metožu izmantošana biznesa vad?bas ikdienas aktivit?t?s k? strat??isk?, t? operacion?l? l?men?)

-         inov?cija (nevis gatavu metožu un mode?u izmantošana, jo „kas der vienam, neder visiem” un „kas der visiem, neder nevienam”, bet gan komp?nijas specifikai piem?rotas metodolo?ijas izstr?de, radoši izmantojot pieejamo un pievienojot unik?lo).

Protams, ka jaun?s metodolo?ijas kvalit?tes jom? ir aizvien cieš?k saist?tas ar IT izmantošanu. Pieaug inform?cijas un zin?šanu noz?me, un strauji ce?as laika k? resursa d?rdz?ba.

 

Otra t?ma, bez kuras nav iedom?jams izcils organiz?cijas sniegums, ir l?der?ba. Ar? tai kongresa programm? bija ier?d?ta noz?m?ga loma. Vair?ki run?t?ji uzsv?ra un ar piem?riem demonstr?ja to, k?, mainoties biznesa videi un uzdevumiem, main?s pret vad?t?jiem un komand?m izvirz?t?s pras?bas, jo „n?kotnes m?r?us nevar sasniegt ar vakardienas metod?m”. Kvalit?tes darb? vienlaikus ir j?str?d? pie standartiz?cijas uzdevumiem un snieguma l?me?a uztur?šanas, pak?peniskiem, k? ar? radik?liem uzlabojumiem. Tradicion?l?s, v?sturiski sevi apliecin?juš?s metodes nav piem?rotas b?tisku izmai?u ?stenošanai. Viens no lektoriem, vair?ku gr?matu autors un p?rmai?u l?der?bas p?tnieks Stephen K. Hacker (ASV) kongres? prezent?ja rezult?tus interesantam p?t?jumam, kas veikts, vair?k k? 10 gadus str?d?jot ?frik?, velkot paral?les starp efekt?v?m komand?m cilv?ku un dz?vnieku sabiedr?b? un sal?dzinot, k? savva?? funkcion? daž?du sugu dz?vnieku bari. Secin?jumi?

-         cilv?ki bieži uzvedas k? zebras, jo seviš?i vid?j? vad?t?ju l?men?. Zebras taktika, uzgl?not briesm?m, ir iejukt p?l?. Koš?s sv?tras ?auj nosl?pties un maldin?t uzbruc?ju, kurš nevar atš?irt, kuru dz?vnieku ?sti iepriekš nol?kojis. Š?dai uzved?bai nav nek?da sakara ar l?der?bu;

-         cit?di ir ar med?jošo dz?vnieku bariem, kurus vieno m?r?is (tikt pie med?juma, apmierin?t izsalkumu), un med?jums ir ieg?stams vien?gi, sadalot lomas, cieši sadarbojoties un r?p?joties vienam par otru. Tieši no š?diem bariem autors ieteica m?c?ties, pap?tot vi?u uzved?bu s?k?k (lielisks radoša ben?markinga paraugs! J);

-         starp daž?du pl?s?ju bariem past?v b?tiskas atš?ir?bas rezultativit?t?. Piem?ram, lauvas tiek pie med?juma daudz ret?k, nek? savva?as su?i, un viens no galvenajiem iemesliem tam ir stingr? hierarhija un lauvu t?vi?a sp?c?gais ego, kura apmierin?šana tiek st?d?ta augst?k par bara interes?m. Savuk?rt, savva?as su?i ir visefekt?v?kie mednieki starp visiem z?d?t?jiem, pateicoties tam, ka med?bu rezult?ts tiek st?d?ts augst?k par v?lmi demonstr?t dominanci, fokuss uz rezult?tu tiek saglab?ts visu med?bu laiku, jebkurš no bara nepieciešam?bas gad?jum? var uz?emties l?dera lomu, un viss bars ir iesaist?ts r?p?s par jaunajiem dz?vniekiem, k? ar? ievainotajiem. K? galvenie šo dz?vnieku veiksmes faktori nosaukti ?etri: kop?ga v?zija, l?der?ba, augsta individu?l? meistar?ba un neatlaid?ba.

P?t?juma rezult?ti ir izdoti gr?mat? „Leading Peak Performance: Lessons from the Wild Dogs of Africa” (Hacker&Washington, Quality Press, 2007).

 

Ž?l, ka EOQ kongres? biju vien?g? dal?bniece no Latvijas. Ta?u ir ar? laba zi?a visiem tiem, kas k?du iemeslu d?? palaida gar?m lielisko iesp?ju b?t Pr?g?: daudzi no run?t?jiem dal?sies sav?s zin?šan?s un pieredz? ar Latvijas konferences deleg?tiem š? gada novembr?. Vi?u vid? ar? bijušais Somijas gigantu Nokia un Sonera kvalit?tes vad?t?js, tagad Starptautisk?s Kvalit?tes akad?mijas akad?mi?is un starptautiski piepras?ts konsultants Juhani Anttila, Amerikas Kvalit?tes biedr?bas (ASQ) bijušais prezidents, Starptautisk?s Kvalit?tes akad?mijas viceprezidents Gregory Watson un citi lieliski lektori. Izmantojiet iesp?ju šoreiz!



LKA Kvalitāte
Mājas lapa no "Dators x Dizains". Brīvs lapu hostings Monētu kalšana